När du som företagare köper varor eller tjänster från ett företag i ett annat land till Sverige ska säljaren i regel inte ta ut någon moms (VAT) på försäljningen. Inköp från utlandet bokförs generellt med något som kallas ”omvänd skattskyldighet” som i praktiken innebär att säljaren inte ska lägga på utländsk moms.

För detta behöver du uppge ditt giltiga VAT-nummer (momsregistreringsnummer) till säljaren som därefter kan ta bort momsen. Många - men inte alla - företag har stöd för momsfria kvitton/fakturor och du kan i regel tänka att företag med kunder i utlandet har stöd för detta. T.ex. Google, Adobe och Facebook.

Ditt svenska företags momsregistreringsnummer är SE+organisationsnummer (10 siffror)+01. (Om du har haft företag tidigare kan momsnumret sluta på en annan siffra, kontrollera detta gärna mot Skatteverket.)

Vad händer om du har ett kvitto eller en faktura innehållande moms från ett företag i ett annat land?

  • Om företaget har ett svenskt momsregistreringsnummer på fakturan (förekommer i vissa fall) kommer momsen att behandlas som den görs vid ett köp från ett svenskt företag.
  • Om företaget har ett utländskt momsregistreringsnummer på fakturan kommer hela summan inklusive moms att bokföras som en kostnad. Det innebär att du även får betala momsen.

Obs! Har varan eller tjänsten däremot förbrukats i utlandet (t.ex. en lokal taxiresa eller restaurangbesök) så gäller ej reglerna med omvänd skattskyldighet. Hela summan inklusive utländsk moms ska då bokföras som en kostnad.

Vänligen
Johan på Red Flag


Observera, denna text är skriven 20181024 och uppdateras ej löpande. Tänk på att ändringar i bokföringslagen och dess regler kan ha skett.

Hittade du svaret?