Hur skickar jag en faktura och vad gör jag om det blev fel i fakturan jag skickade?
Under fliken "Fakturering" i ditt gränssnitt har du en översikt samt möjligheten att skapa fakturor. Fakturorna får per automatik betalningsinformation, som gör att pengarna direkt kopplas till ditt konto när din kund har betalat din faktura. Hur du gör för att skapa en faktura kan du läsa om här

Om du har skapat en faktura som i efterhand visade sig bli fel måste du kreditera den fakturan, för att sen skapa en ny, korrekt faktura. Detta är något du gör själv och inget vi kan göra åt dig. Vad det innebär och hur du gör kan du läsa om här.

Jag ska fakturera utomlands, vilken momsstats ska jag ha på fakturan?
Vad är det egentligen som gäller när man fakturerar utomlands? Här kan du läsa om det. 

Vilka kostnader kan jag ta på mitt företag?
Olika regler kan gälla beroende på vad ditt företag arbetar med. Du kan alltid ställa frågan till oss om du känner dig osäker men annars ringa Skatteverket. 

Du ansvarar för att de köp du gör. Vi har specificerat några beroende på företagsform:
Enskild firma
Aktiebolag

Skatteverket erbjuder ett avdragslexikon som kan vara bra att titta på om du känner dig osäker, du hittar det här.

Vad gäller och hur gör jag med privata utlägg och räkningar?

Läs mer här: Uppladdning av kvitton och räkningar.

Jag hittar inte mitt kvitto, hur gör jag då?
Ifall ett kvitto har försvunnit kan du företrädesvis be utställaren att skapa ett nytt kvitto. Ifall det inte går, kan du själv upprätta en verifikation, också kallad bokföringsorder.

Verifikationen ska innehålla samma uppgifter som ett vanligt kvitto men du får inte dra någon moms.

Att tappa bort kvitton rutinmässigt kan skapa problem och det är inte förmånligt i längden då du inte kan dra av momsen från en bokföringsorder. 

Varför är inte min faktura betald?
Oftast är det bra att vänta två bankdagar efter förfallodatum innan man oroar sig för varför fakturan inte är betald. Visar det sig att betalningen inte har kommit fram ändå, så är första steget att be din kund om en kvittens på betalningen. Fördröjningen beror oftast på att din kund har missat att betala. Har din kund betalat din faktura och skickat en kvittens, kan vi i så fall spåra betalningen lättare.


Kan ni skicka en påminnelsefaktura till min kund?

Vi har för närvarande inte byggt på stöd för att kunna skicka påminnelser från gränssnittet, vi vet att fler kunder efterfrågar detta och det kommer att finnas i framtiden. I nuläget får du ladda ner ursprungsfakturan igen och mejla den till kund och skriva i mejlet att det är en påminnelse.

Mer information om betalningspåminnelser kan du hitta här

Har ni något samarbete med ett inkassoföretag?
Red Flag har i dagsläget ingen lösning för inkasso i de fall man behöver en sådan funktion, det är dock något vi förstås jobbar på att lägga till.

Innan det är klart kan vi tipsa om att det finns fristående inkassotjänster som är kompatibla med Red Flags system. Det som är viktigt att tänka på när du väljer tjänst är att Red Flag saknar stöd för att du säljer fakturorna. Tänk på att tjänsten du väljer ska kunna betala in pengarna för din faktura och att de ska fakturera dig separerat för deras egna avgift.

Vi har inget utarbetat samarbete med någon inkassotjänst. Det ligger på ditt ansvar att stämma av villkoren för den inkassotjänst du väljer att använda. Kontakta oss gärna innan du går vidare.

Hur fungerar "Säkra pengar"?
Dina "säkra pengar" är det pengar du kan spendera, d.v.s. vi har reserverat skatter, egenavgifter och momsskuld. Det är ofta en av de saker som företagare tycker är svårt, att hålla reda på hur mycket pengar som ska betalas ut i skatter och momsutbetalningar. Vi håller koll på det åt våra kunder och reserverar de pengarna för att göra det svårt att göra fel.

Hur mycket skatt reserverar ni när jag gör ett uttag?
Som det är idag så drar vi en schablon på ca. 46% av ditt överskott och uttag till egenavgifter (29%) och skatt (30%). 

Hur kan 30% skatt och 29% egenavgifter bli ett avdrag på 46% av sitt överskott?

Räkneexempel: Bruttolön på 100kr:

Egenavgifter (29% av bruttolönen): 100x0,29=29

Skatt på bruttolön (30%): 100x0,3=30

Nettolön (bruttolön-skatt): 100-30=70

För att få en bruttolön på 100 behöver man ha ett överskott på 100+29=129 

Egenavgifter 29 + skatt 30= 59

59/129=0,46 d.v.s 46% behöver tas bort från överskottet/uttaget för att täcka skatt och egenavgifter.

Jag har gjort ett uttag, när kommer pengarna till mitt privata konto?
Så här fungerar det i detalj: De uttag som görs före kl 13.30 en bankdag kommer i de flesta fall finnas på mottagarkontot senast kl 17 samma dag. I en del fall kan det dröja till kl 9.30 nästa bankdag. Om uttaget görs efter kl 13.30 dröjer det i normalfallet till kl 17 bankdagen efter, men det kan ibland ta till kl 09.30 bankdagen efter det. Uttag som görs före kl 13.30 en icke-bankdag finns på mottagarkontot senast 09.30 bankdagen efter. 

Jag vill ändra mina uppgifter, hur gör jag då?
Under "Inställningar" i ditt konto kan du ändra din mail, telefonnummer samt kontonummer (dit dina uttag kommer). Har du ändrat ditt namn kommer detta ändras automatiskt när BankID tar emot ändringen och du i sin tur loggar in hos Red Flag. 

Hur bör jag tänka kring pension?
Enskild firma:
Det är inte alltid som det är lönsamt att göra avdrag för pensionssparade i sin enskilda firma. Länkarna som du hittar här nedanför beskriver detta lite mer i detalj. I stora drag så handlar det om att tjänstepension i enskild firma är bara förmånligt vid inkomster över ca 39 tkr/mån. 

För dig med enskild firma

Pensionsfällan för enskilda firmor

Om du vill skaffa detta så laddar du bara upp räkningarna under räkningar så ser vi till att det blir bokfört på rätt sätt. 

Vad ska jag tänka på när det gäller försäkringar?
Vi rekommenderar att du själv ser över att du har relevanta försäkringar för den typen av verksamhet som du bedriver.

Vem deklarerar åt mitt företag?
Vi ger dig alla firmarelaterade uppgifter du behöver för att lämna in din egen deklaration (i det fall du har enskild firma). För aktiebolag gör vi deklarationen i sin helhet.

Är det möjligt att ha flera olika BankID's kopplade till företaget på RedFlag?
Nej, i dagsläget är det bara möjligt att en person i företaget står på kontot hos Red Flag.

Vänligen
Red Flag

Hittade du svaret?