Vad ingår i tjänsten och vad behöver jag göra själv?
Som Red Flag-kund får du tillgång till vår kompletta verktygslåda. Detta får du genom Red Flag:

  • Hjälp att komma igång
  • Löner (det tillkommer 99 kr/löneutbetalning utöver firmatecknaren)
  • Företagskonto
  • Red Flag-betalkort
  • Fakturering, ingående och utgående
  • Bokföring
  • Skatte- och momsdeklarationer
  • Kompletta deklarationsuppgifter samt utdelning för AB
  • Utläggshantering
  • Aktuell information om ditt företag samlat i ett användarvänligt gränssnitt

Vad behöver jag som kund hos Red Flag göra själv? 

  • Fakturering och kundkontakt
  • Uppladdning av kvitton och räkningar
  • Uttag till dig och dina medarbetare

Hur ser prisbilden ut?
Den månadskostnad som vi har är från 498 kr i månaden exklusive moms. Priset beror på omsättningen månad till månad.

Vill du veta mer om vad som påverkar månadskostnaden och hur det kommer att se ut för just dig och ditt företag? Kontakta oss då så berättar vi mer.  

Kan alla starta företag hos Red Flag?
Du måste vara 18 år och inte försatt i personlig konkurs eller ålagd med näringsförbud. För att använda Red Flag behöver du också ha Mobilt BankID. Om du inte har Mobilt BankID så kan du skapa det hos din vanliga bank. Det är enkelt och kostar ingenting.

Ser ni till att betala in min moms och preliminärskatt?
Eftersom vi blir deklarationsombud till dig och ditt företag ser vi till att din moms och preliminärskatt blir betald. Vad det innebär och hur man utser oss till deklarationsombud kan du läsa om här

Kan jag ha anställda i företaget?
Ja, du kan läsa mer om det här.

Vad gör jag med mina kvitton och fakturor när jag överfört dem till Red Flag, kan jag slänga bort dem då?
Enligt lagen ska du spara dem i pappersform i minst tre år efter det att bokföringsåret tog slut (alltså upp till fyra år beroende när på året du gör inköpet). Men i praktiken är det sällan som Skatteverket eller någon annan vill se dem, så länge det finns en digital bild. Så en del väljer att slänga dem direkt. Om du ändå inte vill ta exempelvis risken att få dina momsavdrag underkända, föreslår vi att du lägger dina kvitton och fakturor i en låda eller pärm efter fotograferingen, och sedan kan du helt utan dåligt samvete glömma bort dem. Red Flag sparar alla dina elektroniska kopior i minst sju år efter bokföringsåret.

Måste jag använda kontot som ni tillhandahåller?
Ja, för att vår tjänst ska fungera på det sätt som vi har tänkt och byggt den för behöver man använda sig av det konto som vi tillhandahåller. Du loggar däremot aldrig in på banken utan har en översikt direkt i vår tjänst. 

Vilket typ av konto får jag hos Red Flag?
Det företagskonto du får via Red Flag är placerat hos Handelsbanken och ligger på ett så kallat klientmedelskonto. Kort sammanfattat kan man säga att Red Flag äger kontot men inte innehållet.
Anledningen till att vi har valt att göra så är för att på så vis kunna automatisera bokföringen av alla transaktioner som sker på kontot. När du skapar en faktura i vårt system är därför Red Flag betalningsmottagare, du och ditt företag är alltid avsändare. När betalningen kommer fram till klientmedelskontot läser av dess ocr-nummer och kan då registrera summan på ditt företagskonto, bokföra det hela och så skickar vi ett sms som säger att din faktura nu är betald.

Kan jag lita på att mina pengar är säkra? 

Om insättningar på företagskonton hos Red Flag:
Pengar som sätts in på ett företagskonto hos Red Flag AB är skyddade i flera steg. Red Flag är en registrerad betaltjänstleverantör och övervakas som sådan av Finansinspektionen. I enlighet med Lagen om redovisningsmedel (1944:181) hålls tillgodohavandet åtskilt på ett klientmedelskonto hos Handelsbanken och är därmed separerat från företagets tillgångar och kan inte användas för att täcka brister i Red Flags egen ekonomi. Red Flag är också genom lagen skyldigt att vid påkallan från kunden genast betala ut tillgodohavandet.

I andra hand är pengarna skyddade genom den statliga insättningsgarantin. Företaget har rätt till ersättning för den sammanlagda kontobehållningen med högst 950 000 kronor. Ersättningen gäller per kund och betalas ut inom sju dagar från det att garantin ska träda in. För mer information se här

Hur fungerar Red Flag-kortet?
Kortet använder du för inköp till företaget eller när du betalar för någonting i tjänsten. Vid varje transaktion görs en kontroll för att se om det finns tillräckligt med Säkra pengar. Det gör det svårt att spendera mer än vad du har råd med. När du betalat med kortet tar du bara ett foto av kvittot och laddar upp i din Red Flag-app, sedan hanterar vi resten. Inga kvittohögar som väntar på att redovisas och ger dåligt samvete!

Vad behöver ni för att jag ska bli kund hos Red Flag?

Om du har några andra frågor får du gärna kontakta oss på support@redflag.se så ska vi hjälpa dig! 

Vänligen
Red Flag 

Hittade du svaret?