Den här artikeln är uppdelad i flera delar för att på ett överskådligt sätt ge dig en smidig introduktion till hur du använder ditt Red Flag-konto. Lägg gärna de 10-15 minuter som behövs för att läsa igenom detta för att på så vis spara dig tid när det är dags att börja arbeta.

Inställningar

För att nå ditt konto loggar du med hjälp av ditt bankID in på foretag.redflag.se. Börja med att gå in under "Inställningar" och se över den kontaktinformation som finns där till dig och ditt företag. Det är viktigt att denna information hålls aktuell för att du ska få notifieringar om när fakturor betalats och för att du ska kunna överföra pengar (som lön eller för utlägg). Här kan du även ange vilken information som ska stå på dina fakturor.

Red Flags gränssnitt nås via din webbläsare och anpassar sig efter om du sitter vid din dator eller använder telefonen. 

Fakturering

Med Red Flag skapar och skickar du dina fakturor enkelt själv direkt i vårt gränssnitt. Du väljer själv om de ska skickas med vanlig post eller om du väljer att ta ner dem i pdf-format och lägga till i ett mail. 

Jag vill läsa mer om hur man skapar sin faktura.

När dina fakturor betalats av din kund får du ett sms som notifierar dig om det. Då kanske det är dags att göra sitt första uttag, ta ut en lön

Löneutbetalningar

Har du en enskild näringsverksamhet går du till "Uttag", har du ett aktiebolag går du till "Lön".

Här anger du den bruttolön som ska utbetalas samt till vem (i de fall du har andra anställda inlagda på ditt konto). Det är viktigt att du har angett ditt privata bankkontonummer under inställningar så att nettolönen utbetalas dit du vill ha den. Vi tar förstås hand om skatter och avgifter!

Jag vill läsa mer om anställda och löneutbetalningar.

Red Flag-kortet

Vi har beställt ditt Red Flag-kort till dig i samband med att ditt konto aktiverats. Det levereras om ca en arbetsvecka till din folkbokföringsadress. Instruktioner om hur du aktiverar det får du på sms.

Kortet är till företagsköp endast och efter att ett köp är gjort laddar du enkelt upp ett kvitto på det så att det framgår på vilket konto kostnaden ska bokföras. Sedan är du klar!

Skulle kortet hamna i orätta händer kan du själv alltid logga in och direkt spärra kortet under "Inställningar" och sen "Ditt kort". När ett köp är gjort får du alltid en notifiering till din telefon. Ett enkelt sätt att ha koll på aktiviteten på kortet!

Var laddar jag upp kvittot från mitt kortköp?
Läs mer om ditt Red Flag-kort här.

Privata utlägg och räkningar

Har du gjort, eller ska göra, privata utlägg för ditt företag så laddar du upp kvittot för detta under "Kvitton". Du kan då vid ett senare tillfälle ta ut motsvarande summa (som bokförs som skuld till dig) från företaget skattefritt. 

Om du istället vill betala dina räkningar direkt från företagskontot går det givetvis bra att ladda upp dem under "Räkningar", så ser vi till att sköta resten.

Läs mer om hur man laddar upp sina kvitton och räkningar.
Instruktionsvideo om hur man laddar upp räkningar.

Deklarationsombud

För att vi ska kunna hantera din moms och skatt behöver vi också vara deklarationsombud för ditt företag. Denna artikel beskriver vad det innebär och hur du går till väga för att utse oss till det. Det är bra om du gör detta så snart som möjligt och bekräftar till oss att det är gjort!

Läs mer om hur du anger Red Flag som deklarationsombud hos Skatteverket.


Preliminärskatt

När du får besked om preliminärskatt vill vi be dig att skicka in en kopia på beslutet till oss på support@redflag.se, detta för att vi ska kunna hjälpa dig att betala in i rätt summa vid rätt tillfälle.

Vilka avdrag får jag göra?

För dig som driver enskild näringsverksamhet.

För dig som driver Aktiebolag. 

Ska du tillföra kapital till företaget?

Läs mer om hur du gör en insättning på ditt företagskonto.

Du når oss alltid på support@redflag.se, under "Kundtjänst" i menyn i vänstra hörnet eller via pratbubbleikonen på vår hemsida

Lycka till med ditt företagande!

Vänligen
Red Flag 

Hittade du svaret?