Vill du höra vår produktchef Kalle förklara proceduren med sin lena stämma? 

Spana i så fall in våra instruktionsvideos:

Dina fakturor skapar du enkelt under Fakturering som du hittar under huvudmenyn till vänster och du startar genom att trycka på knappen "Ny faktura". Börja med att lägga till information om mottagaren av fakturan genom att gå in på "Välj kund".

Du kan använda sökfunktionen för hitta adresser till alla svenska företag och även till privatpersoner. Om din mottagare är ett företag söker du på företagsnamn, om du ska fakturera en privatperson så söker du på personnummer (12 siffror).

Du kan också lägga in, och ändra, i adressen manuellt om du scrollar ner lite grann. Utländska adresser får du alltid lägga in manuellt. Välj om fakturan ska ställas till "Företag" eller "Privatperson". Du kan själv välja valuta om det förvalda alternativet inte är den du vill ha på fakturan.

När mottagarens uppgifter är ifyllda är det dags att specificera vad det är du fakturerar för. Du kan, och bör, dela upp olika uppdrag eller arbeten på flera rader genom att välja "Ny rad". Notera att priset ska anges exklusive moms och att du själv väljer momssats.

Om du är osäker på vilken momssats du ska använda rekommenderar vi att du läser här. Fältet kontaktperson avser din kontaktperson hos mottagaren, det går också bra att ange eventuell referens här.

När fakturan är skapad och du trycker på "Fortsätt" så får du två alternativ, det första är att skicka den med vanlig post och det andra är att ladda ner den själv och bifoga den i ett mail. 

Väljer du att ta ner fakturan i pdf så får du möjlighet att ladda ner den direkt. Det går förstås bra att gå tillbaka och ta ner en fakturakopia igen längre fram om du t.ex. skulle behöva skicka en kopia till kunden.

När din kund har betalat fakturan så meddelas du med ett sms och kan direkt logga in på foretag.redflag.se och se att fakturan ändrat status. 

Skulle något ha blivit fel med fakturan så kan du kreditera den genom att trycka på de tre små prickarna uppe i högra hörnet när du har öppnat fakturan. Om den första fakturan skickades med post så är det viktigt att även kreditfakturan skickas med post. 


Skicka en till faktura till samma kund?

Vi har inget kundregister i vårt system, du kan däremot se de senaste adresserna du fakturerat till. Det är helt enkelt din historik som du kan återanvända om du önskar. 

Om du vill skapa en ny faktura och ändra dessa uppgifter (t.ex valutan) kan du inte återanvända någon av dem. Du får då gå in och skapa "Ny faktura", "Välj kund..." och sedan scrolla ner och skapa en ny mottagare (genom att använda sökfältet) och där väljer du valuta och/eller adressuppgifter. Den hamnar då högst upp bland dina senast skapade adresser nästa gång du loggar in.

Lycka till!

Hittade du svaret?